Monday, March 3, 2014

Prototyp 3


Vi började med att rita upp en prototyp som liknade prototyp 1
som vi gjorde förra gången. Den var enligt vår analys och därför
en bra bas att bygga vidare ifrån.

Enligt vår analys av de tidigare prototyperna kom vi fram till att en webbapp var en bra lösning.

Den vänstra skärmen blev i stort oförändrad. Det är den 
vänstra skärmen som används när man ansluter utifrån museet.
När man kommer till museet och ansluter till deras wi-fi kommer 
man istället till den högra skärmen. Den fungerar som museiguide.


Ändringarna vi främst gjorde var att göra kartan större. Det gjorde vi på grund av att vi ansåg att det var det man främst ville ha, en viktig funktion. Vi såg till att notiserna dök upp som pop-ups. Då missar man inte relevanta saker som händer på museet. Vi flyttade runt knapparna för att anpassa designen efter den nya kartan. Vi lade även till en inställningsknapp på både högra och vänstra skärmen. Vi specificerade även QR-knappen noggrannare.


Den nya sidan som man kommer till utifrån. 

Rutan med öppettider, adress, lunch och telefonnummer är endast en informationsruta, det vill säga den är ingen knapp som de andra.


Den nya layouten på museiguiden.

Nere i det högra hörnet på kartan finns en knapp som byter våningsplan på kartan. Historiska museet hade nämligen två våningsplan. Hjälp knappen förklarar hur museiguiden fungerar. QR-koden tar dig vidare till kameravy och efter att du har fotat så kommer du till bilden nedanför.


Layouten till sidan man kommer till 
efter att ha skannat en QR-kod.

Överst får man se en bild av föremålet som är aktuellt. Man kan även få det uppläst med hjälp av knappen under bilden. Det är till för att kunna hjälpa till exempel de som har dyslexi. Under texten så finns det två alternativ för att få reda på mer om det man nyss läst. Dels galleri som visar fler bilder, dels läs mer som tar dig till en mer detaljerad fakta sida.


No comments:

Post a Comment