Tuesday, March 25, 2014

Think-aloud

Jag valde att låta min mamma prova appen utifrån våra scenarion. Så här gick det:


Hitta till muséet
Hon tryckte direkt på hitta-knappen.


Hitta toalett
Hon hade ju redan tryckt på hitta-knappen så hon var lite förvirrad på vart hon kunde hitta info om var toaletterna låg. Hon försökte trycka på “Information”, men det var ingen knapp. Sedan tryckte hon på Museum Guide och hittade rätt


Hitta information om kärl
Här tryckte hon rätt direkt, till Museum Guiden. Sedan tryckte hon på hjälp och då förklarade jag för henne vad en qr-kod är, och sedan tryckte hon på knappen QR och hittade då rätt.


Stänga av notiser
Först tryckte hon in sig på hjälp-knappen inne i museum guiden för att få hjälp, men det kunde jag inte ge henne just här. Sedan hittade hon inställningar och tryckte bort notiser.

Slutsats
Vi kan göra knapparna tydligare genom att döpa om dom. T.ex "Hitta hit" är ett bättre alternativ än bara "Hitta". Vi skulle också kunna göra guide-knappen mer synlig (genom att t.ex göra den större eller ändra färg på den), för att på så sätt göra det tydligt för användaren att det är en väldigt central knapp i appen.

No comments:

Post a Comment