Monday, March 3, 2014

State of the art analysis 14/2


Vi var på historiska museet. Historiska hade en hel del tekniska saker som man kan analysera. Till och börja med hade de små touch-skärmar med fakta vid en del av montrarna. Dessa hade jag tänkt analysera närmare lite senare.

De hade även hörlurar som man kunde hyra. Jag använde inte dem, så jag vet inte så speciellt mycket om dessa audioguider. Däremot såg man en hel del folk som gick runt med de. Det såg ut som det systemet fungerade. Den saken som jag ansåg intressantast på museet var förmodligen en dator inne på vikingautställningen. Med hjälp av denna dator kunde man vandra runt i utställningen i en slags virtuell värld. Tyvärr var utställningen på datorn inte den som fanns idag och systemet var utdaterat och skulle kunna behöva en uppgradering. Den fanns bara på ett ställe och jag anser därför inte att den är lika viktig i analysen.

Det som jag tycker var viktigast på museet var dessa skärmar som jag nämnde i början. Till att börja med var det inte speciellt mycket information på dem. Därmed var de inte så hjälpsamma som man kanske skulle kunna önska. Det var inte så speciellt många av dem, vilket innebar att det inte fanns till alla föremål. Antingen skulle det behövas fler skärmar för att täcka in alla föremål som de hade i sina utställningar eller göra flera sidor på varje touch-skärm. För som det var nu så var det bara en sida per skärm. Jag fick intrycket av att de satsade mer på audioguiderna och att de helt enkelt kanske inte har pengar för fler eller mer utvecklade skärmar. 


No comments:

Post a Comment