Friday, March 28, 2014

Think Aloud

Min försöks person fick med hjälp av vår prototyp i uppdrag att utföra olika uppgifter på prototypen. Uppgifterna som försökspersonen fick i uppdrag var att hitta till museet, att hitta till toaletten i museet, att hitta information om ett kärl och till sist att stänga av notiser i applikationen.

Hitta till museet
Försökspersonen tryckte det verkade logiskt att trycka på Museum Guide knappen. Då kom en karta över museet fram vilket försökspersonen tyckte kändes fel. Då tryckte försökspersonen på tillbaka och tryckte sedan på hitta.

Eftersom försökspersonen inte tryckte på hitta knappen direkt så indikerar det att den inte är tillräckligt beskrivande.

Hitta till toaletten
Försökspersonen tryckte på Museum Guide knappen och kollade på kartan.

Hitta information om ett kärl
Försökspersonen tryckte på Museum Guide knappen och sedan på QR knappen och vidare till informationen om kärlet. Försökspersonen hittade alltså rätt direkt. Dock var försökspersonen lite osäker på vad qr var för något.

Stänga av notiser
Försökspersonen tryckte direkt på kugghjulet och stängde av notiser.

Det som var tydligast var att hitta knappen, som tidigare nämnts, inte var tillräckligt tydlig. Den skulle vi kunna byta namn till exempelvis Hitta hit. Annars klarade försökspersonen av alla scenarion som gavs. Vi kan kanske byta namn på QR knappen då alla inte riktigt förstår vad det innebär.

No comments:

Post a Comment